طراحی سایت
طراحی سایت
سایت های اینترنتی این روزها بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را تشکیل میدهند.
میتوانید یک روز خود را بدون چک کردن تابناک یا خبر آنلاین، بدون دیدن قیمت جدید ارز،
بدون بررسی جدیدترین تخفیفهای دیجی کالا تصور کنید!؟
از روی تراکت های تبلیغاتی سوپر مارکت محل گرفته تا تابلوهای انتخاباتی، آدرس های اینترنتی همه جا دیده میشوند!
تا به حال به این فکر کردهاید که معنای دقیق سایت چیست و اصلا این پدیده از کجا و چگونه شروع شده است؟
میدانید سایت ها چه انواع و اجزایی دارند؟
میدانید چه افراد و شرکت هایی به سایت نیاز دارند؟
دلتان میخواهد یک سایت داشته باشید اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید؟
اگر به پاسخ این سوال ها و بسیاری نکات دیگر در زمینه طراحی سایت علاقه مند هستید در ادامه همراه ما باشید.
تاریخچه سایت چیست ؟
قبل از این که به اعماق تاریخ برویم باید اول موضوع بحث را روشن کنیم.
تعریف علمی مفهوم سایت کمی پیچیده است اما به زبان ساده میتوان گفت:
یک وب سایت مجموعه ای از صفحات به هم پیوسته است که از طریق یک آدرس قابل دسترسی هستند؛
صفحاتی که شامل متن، تصویر، قالبهای مختلف و … میشوند.
در سال 1989 شخصی به نام تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.
او که با نام TimBL نیز شناخته میشود، مخترع World Wide Web یا شبکه جهان گستر است.
نرمافزاری که به کاربران اجازه میدهد با استفاده از اینترنت هر کجا که باشند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
این پروفسور دانشگاه ام آی تی در سال 1991 اولین سایت تاریخ را در آزمایشگاههای بنیاد علمی Cern رونمایی کرد.
آدرس این سایت info.cern.ch بود و اطلاعاتی را در مورد همین پروژه منتشر میکرد.
اولین سایت ها با کدهای ساده HTML نوشته میشدند.
صفحات این سایت ها شامل سرتیتر و پاراگراف و ابرمتن (Hypertext) بود که روی صفحه نمایش رایانههای مختلف به نمایش در می آمد.
در ابرمتن ها از ابرپیوند (Hyperlink) استفاده میشد و از طریق این پیوندها کاربران میتوانستند به صفحات دیگر مراجعه کنند.
از توضیحات علمی بگذریم. چیزی که لازم است بدانید این است که وب سایتها بستر ارتباطی ساده و انعطافپذیری هستند
که یکی از مهمترین دستاوردهای تاریخ بشر به شمار می روند و این تازه زمانی است که هنوز موتورهای جست و جو وارد بازی نشده بودند!
(یک روز خود را بدون گوگل تصور کنید!)
طراحی سایت
انواع سایتهای اینترنتی
با یک نگاه کلی همه سایتها مثل هم به نظر میرسند، نه؟
البته رنگ و رخسار و مطالبشان متفاوت است اما تفاوتهای اصلی پشت پرده جریان دارد!
سایتها را میتوان از جهات گوناگونی مانند نوع کاربری، ویژگیهای فنی و نسل تقسیمبندی کرد.
انواع سایت از نظر فنی
از دیدگاه فنی، سایتها به انواعی مثل داینامیک، استاتیک و … تقسیم میشوند.
سایت استاتیک
سایت استاتیک یا ایستا به سایتی گفته میشود که قابلیت تغییر یا آپدیت شدن ندارد.
این سایتها با دو روش HTML و فول فلش نوشته میشوند. مزایای سایت های استاتیک و پابرجا به شرح زیر است:
- برای طراحی سایت های استاتیک نیازی نیست برنامهنویس حرفهای باشید. یک اچ تی ام ال کار هم میتواند فرایند طراحی را انجام دهد. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین میآید.
- از آن جا که طراحی صفحات در سایتهای ایستا به صورت جداگانه انجام میشود، طراح میتواند هر صفحه را با ویژگیهای منحصر به فرد طراحی کند.
اما معایب این نوع سایت چیست ؟
- امکان به روز رسانی تنها توسط طراح سایت وجود دارد. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب به تماما به طراح وابسته هستید.
- هزینه نگهداری این سایتها بالاتر است چون صاحبان باید هزینههای جداگانهای برای ویرایش مطالب به طراح بپردازند و نمیتوانند این کارها را شخصا انجام دهند.
- به دلیل این که به روز رسانی در سایتهای ایستا انجام نمیشود، نمیتوانند رتبه بالایی در موتورهای جست و جو به دست بیاورند. (تا به حال به صفحه دوم نتایج گوگل سر زدهاید!؟)
- این سایتها انعطاف پذیر نیستند و امکان برقراری ارتباط میان کاربر و مدیر در آنها وجود ندارد. به همین دلیل کاربران علاقهای به سایتهای ایستا ندارند.
سایت داینامیک
سایت داینامیک یا پویا به سایتی گفته میشود که انعطافپذیر باشد و امکان ویرایش را در اختیار مدیران قرار دهد.
این سایتها با سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی میشوند.
با داشتن این سایتها نیازی نیست خوره کامپیوتر باشید یا برنامهنویسی بدانید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خود دسترسی داشته باشید،
هر وقت دلتان خواست آن ها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید.
سیستمهای مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناختهشدهترین آنها است.
سایت های داینامیک، یا مبتنی بر برنامهنویسی طراحی میشوند یا به صورت فلش داینامیک.
سایتهای فلش داینامیک در بستر ادوب فلش نمایش داده میشوند و به همین دلیل سنگین هستند.
سایتهای سنگین دیر بارگذاری میشوند و در موتورهای جستوجو رتبههای پایینتری دارند.
این سایتها هر چند که حوصله آدم را سر میبرند، زیبا و جذابند و برای کاتالوگهای معرفی محصول یا محتوای هنری مناسب هستند.
انواع سایت از نظر کارکرد
سایت ها کارکردهای مختلفی دارند و برای موارد متعددی استفاده میشوند.
سایت های تفریحی، سایتهای شبکههای اجتماعی، سایتهای خبری، سایتهای فروشگاهی و …
که هر کدام ویژگیها و کاربری خاص خود را دارند.
طراحی سایت
اجزای تشکیل دهنده سایت ها
سایت های مختلف، بخشهای مختلفی دارند. مثلا بعضی از سایتها درگاه پرداخت آنلاین دارند
و بعضی دیگر ندارند اما یک سری عناصر در همه سایتها مشترک هستند.
دامنه یا دامین
دامین (Domain) یا دامنه در واقع نام سایت شما است.
یعنی همان چیزی که کاربران در صفحه مرورگر خود تایپ میکنند تا به سایت شما برسند.
این نام باید منحصر به فرد باشد. در واقع امکان وجود نام مشترک برای سایت های مختلف وجود ندارد.
شرکتهای طراحی سایت نام های پیشنهادی را در یکی از ابزارهای بررسی دامین چک میکنند
و در صورتی که تکراری نباشد، میتوانید نام سایت خودتان را انتخاب کنید.
صفحه اصلی
صفحه اصلی یا هوم پیج (Home Page) اولین صفحه ای است که کاربران بعد از ورود به سایت با آن مواجه میشوند.
این صفحه به کاربران نشان میدهد هدف سایت چیست. هوم پیج را میتوان به ویترین مغازه تشبیه کرد.
یعنی این صفحه به نوعی معرف کسب و کار شما است و طراحی آن اهمیت ویژهای دارد.
در صفحه اصلی از طریق مسیریابی (Navigation) کاربران را به بخشهای مختلف سایت هدایت میکنید.
معمولا سرتیترهای مسیریابی در قسمت بالای صفحه قرار میگیرند.
صفحات درباره ما و تماس با ما
این جا قرار است خودتان را معرفی کنید. پس این صفحات باید به بهترین شکل طراحی شوند و کاملا در معرض دید باشند.
محتوای بخش درباره ما باید بهترین کیفیت را داشته باشد و به خوبی شما یا کسب و کارتان را معرفی کند.
در بخش تماس با ما اطلاعاتی مانند شمارههای تماس، آدرسهای پست الکترونیکی و نشانی شبکههای اجتماعی را قرار میدهید.
موارد دیگر
یک سایت ممکن است صفحات متعددی داشته باشد.
مانند سایت های معرفی محصول که در آن ها هر صفحه به معرفی یک یا چند محصول میپردازد.
در این صفحات بسته به موضوع از محتوای متنی، عکس و ویدئو منتشر میشود.
بعضی از سایتها بخشهای دیگری هم مانند فروشگاه یا وبلاگ دارند.
چه نوع کسب و کارهایی به طراحی سایت نیاز دارند؟
امروزه تقریبا تمامی کسبوکارها به سایت نیاز دارند!
با توجه به بالا رفتن آمار استفاده از اینترنت و رواج استفاده از گوشیهای هوشمند (حتی مادربزرگها دستور پخت غذا آپلود میکنند!)،
افراد هر جایی که باشند میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق سایتهای اینترنتی یا شبکههای اجتماعی پیدا کنند.
به همین دلیل تمامی کسب و کارها، از کلینیکهای پزشکی گرفته تا سوپر مارکت ها به سایتی برای معرفی خود نیاز دارند.
وبسایت مثل یک کارت ویزیت یا کاتالوگ است که اینترنت آن را در دسترس همه قرار میدهد.
کسبوکاری که در اینترنت معرفی نشود، خیلی زود از بین میرود.
البته این روزها شبکههای اجتماعی نیز میتوانند معرف شما در فضای مجازی باشند.
طراحی سایت
برای طراحی سایت از کجا شروع کنیم؟
برای طراحی سایت باید سه مرحله را طی کنید: طراحی سایت، خرید دامین و اجاره سرور.
بهترین کار این است که یک شرکت طراحی سایت معتبر پیدا کنید و کار را به آن ها بسپارید.
این شرکتها، برای انتخاب نوع سایت به شما مشاوره میدهند و بعد از عقد قرارداد،
سایت را با توجه به ویژگیهای خواسته شده برایتان طراحی میکنند.
حواس تان به انتخاب شرکت باشد و با پیشنهادهای عجیب و غریب وسوسه نشوید!
در مرحله بعد باید برای خرید دامین اقدام کنید.
این کار را میتوانید شخصا انجام دهید اما بهتر است آن را به شرکت بسپارید.
ریزهکاریهای زیادی در این زمینه وجود دارد و بهتر است توسط افراد باتجربه انجام شود.
اجاره سرور آخرین مرحله راهاندازی سایت است.
منظور از سرور کامپیوتری است که سایت شما روی آن نصب میشود.
برای اجاره سرور به دو صورت میتوانید اقدام کنید :
- اجاره سرور اختصاصی که در آن همه منابع سرور در اختیار یک مشتری است. هزینههای سرور اختصاصی بسیار بالا است و برای سازمانهایی با بودجههای کافی مناسب است.
- اجاره سرور یا هاست اشتراکی که در آن شرکت مالک سرور، آن را با استفاده از نرمافزارهای خاصی میان مشتریها به اشتراک میگذارد. این تقسیمبندی بر اساس قدرت سیستم و پهنای باند انجام میشود.
نکات مهم در مورد راهاندازی سایت
- قبل از اقدام به راهاندازی سایت، کمی در این زمینه تحقیق کنید. روشها و ابزارهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از کلاهب رداری های احتمالی پیشگیری کنید.
- تبلیغات فراوانی در زمینه طراحی سایت وجود دارد. از خدمات شرکت های معتبر استفاده کنید و قبل از عقد قرارداد نمونه کارها و سابقه شرکت را بررسی کنید.
- از تیم طراحی بخواهید که دامین را به نام شخص شما یا شرکت تان ثبت کنند.
- گول قیمت های خیلی پایین را نخورید زیرا ممکن است کار بیکیفیتی تحویل بگیرید. قیمتهای بسیار بالا نیز منطقی نیستند و لزوما به کیفیت عالی منجر نمیشوند. قیمتهای رایج را میتوانید با بررسی و تحقیق شناسایی کنید.
- پس از طراحی سایت، باید تبلیغات را شروع کنید. سایتی که کسی آن را نبیند، به چه درد میخورد!؟
در این مطلب به بررسی مفهوم سایت یا طراحی سایت پرداختیم و تاریخچه، انواع و بخش های آن را بررسی کردیم.
حالا با توجه به مطالبی که گفته شد میتوانید تصمیم بگیرید که برای کسبوکار شما بهترین نوع سایت چیست
و برای راهاندازی آن باید از کجا شروع کنید. فراموش نکنید که سایت معرف شما است و اگر طراحی مناسبی نداشته باشد
و تجربه خوبی برای بازدیدکنندگان رقم نزند، به ضررتان عمل خواهد کرد.
طراحی سایت با آن استارت
آن استارت چه کاری انجام می دهد.
- طراحی سایت با گرافیک زیبا
- شبکه های اجتماعی با گرافیک و محتوای زیبا و کاربر پسند داشته باشید.
- اپ اندروید و آی او اس اختصاصی برایتان راه اندازی می کند.
- گرافیک سایت های ضعیف را شکیل می کند.
- مشاوره خرید دامین مناسب برای سایت
- در نهایت تولید محتوا انجام می دهد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت